Avrupa Birliği Araştırma ve Uygulama Merkezi


Bir Çocuk-İki Dil Projesi

Bir Çocuk – İki Dil

Türk-Alman Proje Ortakları Antalya’da Okul Öncesi Eğitimde İşbirliğini Konuştu

Akdeniz Üniversitesi Avrupa Birliği Araştırma ve Uygulama Merkezi (AKVAM) ve Heidelberg Göç Araştırmaları ve Kültürlerüstü Eğitim Merkezi (Mei-MaT) tarafından ikidilli okul öncesi eğitim üzerine yeni bir projeye başlatıldı. Akdeniz Üniversitesi ve Heidelberg Uygulamalı Eğitim Bilimleri Üniversitesi öğretim üyelerinin birlikte geliştirecekleri eğitim programı, Avrupa ve özellikle Almanya’daki Türk çocuklarının dil problemlerine çözüm olacak. Başbakanlığa bağlı Yurt Dışı Türkler ve Akraba Toplulukları Başkanlığı tarafından desteklenen model projenin amacı, Türk ve Alman çocuklarının birlikte gideceği kreşlerde çalışacak öğretmen yetiştirmek. Dört yıllık bir lisans programı olması planlanan öğrenim sonunda mezunların her iki üniversiteden de diploma alması planlanıyor. Türkiye’den ve Almanya’dan öğrencilerin katılacağı programın bir diğer avantajı da, öğrenciler öğrenimlerini bitirdikten sonra istedikleri ülkede çalışabilecekler. Antalya ve Heidelberg’te sunulacak çift diplomalı lisans eğitiminin kendisi de Türkçe ve Almanca olarak çift dilli yapılacak.

Projenin konusu olan İki dilli kreşler, yıllardır Türk kökenli çocuklar için büyük bir ihtiyaç olmaya devam eden Türkçe ve Almanca öğretmekle kalmayacak. AKVAM’ın Berlin’deki Türk kökenli velilerle yaptığı araştırmaya göre iki dilli okul öncesi eğitim, Türk ailelerinin çocuklarını daha erken yaşlarda kreşe vermeleri için de bir sebep. Ayrıca aile içi iletişim için de en uygun yöntem. AKVAM’ın bulgularına göre, Berlin’de yaşayan Türk kökenli ailelerin yüzde 70’i evde Türkçe ve Almancayı aktif kullanıyor. İki dilli okul öncesi eğitimle Türk kökenli çocuklar evde iki dili kullanabileceği gibi, Alman çocukları için de Türk dilini ve kültürünü öğrenme fırsatı doğacak. Giderek daha fazla kabul gören çok dillilik aynı zamanda, Almanya’nın göçmen politikalarında yeni bir dönemin de habercisi. Avrupa’da bir ilk olacak proje, model nitelikli olup, AB ülkelerinde diğer göçmen gruplar için de örnek olacak. Bu yolla dördüncü hatta beşinci kuşakta birlikte yaşayan Alman ve göçmen kökenli çocukların birbirlerini yakından tanıma ve birbirlerinin dil ve kültürlerini öğrenmeleri bekleniyor. AKVAM ve Heidelberg’li proje ortağı Hei-MaT’ın yürüttüğü proje, son yıllarda yoğun mülteci akınıyla karşı karşıya kalan AB ülkelerinde artan ırkçı hareketlerine karşı yeni bir tutum geliştirmeye de aday görünüyor.

11-12 Kasım 2015 tarihleri arasında Antalya-Kundu’daki ASKA otelde gerçekleştirilen proje çalıştayında Türkiye’den ve AB ülkelerinden bir araya gelen uzman ve araştırmacılar özellikle lisans programının oluşturulması ve uygulamaya geçirilmesini konuştular. Çeşitli AB ülkelerinin iki dilli okul öncesi eğitim konusundaki politikaları ve uygulamaları yanı sıra, Türk kökenli çocukların durumunu da ele aldılar. Avrupa’da eğitim ve istihdamda en dezavantajlı göçmen gruplarından biri olan Türkiye kökenli gençler için önemli bir destek olması beklenen iki dilli okul öncesi eğitimin neden gerektiği konusu da ele alındı. Çalıştayda, okul öncesi çok dilliliğin çocuklarda daha sonraki dil öğrenimi için çok uygun bir zemin oluşturduğu, yaratıcılık ve muhakeme gücünü de son derece güçlendirdiği tespiti yapılmıştır. Almanya Mannheim, Frankfurt yanı sıra İstanbul ve Antalya’dan da iki dilli kreş örneklerinin tanıtıldığı çalıştayda, çocukların oyunlarla nasıl hızlı ve kolay dil öğrendikleri dile getirilmiştir. Erken çocukluğun, dil öğrenimi için en uygun dönem olduğunu bir kez daha vurgulayan uzmanlar, göçmen kökenlilikten bağımsız da erken yaşta çok dilliliğin, çocuğun daha sonra dil öğrenimi ve genel olarak gelişimi için önemli olduğuna dikkat çekmişlerdir.

AKVAM Müdürü ve proje yürütücüsü Prof. Dr. Erol Esen ve Heidelberg’li proje ortağı ve Hei-MaT başkanı Prof. Dr. Havva Engin, proje çalışmalarını başlatan Antalya çalıştayının çok verimli geçtiğini dile getirmişlerdir. 2016 yılının ilk yarısında çift diplomalı lisans programı müfredatını tamamlamayı planlayan Prof. Esen ve Prof. Engin, 2016-2017 öğretim yılında her iki üniversitede açılacak bölümlere ilk öğrencilerini almayı hedeflediklerini söylediler.

Program

Programm

Basın Bülteni


Son Güncelleme : 1 Mart Çarşamba 2017
164